Het AIDA model voor het schrijven van verkoopteksten op je website

AIDA staat voor Attention, Interest, Desire en Action. Nadat je website online staat is het eerste waar je mee begint het schrijven van je homepagina artikel(en) en blogs. Wat je schrijft en de stijl waarin je schrijft zijn natuurlijk heel persoonlijk, dit is je visitekaartje en daarmee onderscheid je jezelf van de concurrentie. Het doel van wat je schrijft kan uiteenlopen van zakelijk informatief tot vermakelijk en van overtuigend tot verkoop. Als online geld verdiener zul je ergens je bezoeker een keer willen aanzetten tot een bepaalde actie, oftewel een ‘call to action’. Dit kan zijn het kopen van een product, het klikken op een link of het inschrijven voor een nieuwsbrief of (gratis) ebook. Een beproefde methode hiervoor is het schrijven van je teksten volgens het AIDA model. Deze beschrijft 4 stappen die een brug creëren tussen jou en je website bezoekers: aandacht trekken, interesse vasthouden en aanzetten tot actie. 
AIDA model voor verkoopteksten

Attention

Het eerste waar je voor gaat zorgen is dat je opgemerkt wordt. Je wilt bijvoorbeeld dat mensen op je artikel klikken of je email openen.

Een aantal mogelijkheden of ‘trucjes’ die je hiervoor kunt toepassen zijn:

  • Stel een vraag
    • Mensen hebben de neiging daarop te antwoorden
    • ‘Altijd al willen weten hoe…?’
  • Gebruik een getal in je titel
    • ‘7 manieren om…’
  • Gebruik Hoofdletters en/of woorden welke meteen op iemands gevoel inspelen of enorm overdrijven
    • ‘BIZAR:…’, ‘GRATIS…’

In Facebook advertenties zie je dit vaak terug. Ook sommige (met name Amerikaanse) websites zijn hier erg goed in.

Een paar goede voorbeelden van dergelijke koppen zijn:

  • “Ongewenste kilo’s verliezen zonder dieet”
  • “5 manieren om voor winst en plezier te schrijven”
  • “10 goede manieren om GEEN klanten te verliezen”

Ben vooral scheutig met emotioneel beladen woorden. Wanneer twee koppen beiden relevant, duidelijk en SEO vriendelijk zijn, zal met emotioneel roerende woorden meer klikken krijgen. Deze zijn gericht zijn op het krijgen van de aandacht van de lezer. Verbeter je headings door emotioneel roerende woorden toe te voegen. Bij twijfel kun je het best gaan voor varianten op ‘snel’, ‘eenvoudig’ en ‘simpel’.

Natuurlijk is de belangrijkste eerste stap dat je opvalt, maar de volgende stap is…

Interest

Nadat je de attentie hebt gekregen zorg je dat je de interesse van je lezer opwekt. Dit doe je door het schrijven van:

  • Een interessante inleiding van je artikel
  • Kopjes maken in je artikel zodat de lezer gemakkelijk de structuur herkent
  • De eerste zin van een alinea is de belangrijkste. De rest van je alinea diept deze verder uit

Als je deze structuur aanhoudt ziet je bezoeker in enkele seconden of jouw artikel relevant is. Oftewel of deze de informatie bevat waar je bezoeker naar op zoek is.

Bedenk dat in de online wereld een titel als ‘Hoe los ik probleem X op’ beter is dan een mooie titel op rijm. Waarom? Omdat het EXACT is hoe een gemiddelde internet gebruiker zijn probleem zou beschrijven. En dit is precies wat de titel, subkoppen en de rest van het artikel zouden moeten communiceren.

Gebruikers cherry-picken je informatie voor de antwoorden op drie vragen:

  1. Wie ben je?
  2. Wat is je product?
  3. Wat is er voor hen?

Als je de aandacht van de lezer wilt vasthouden schrijf je dienovereenkomstig: behandel deze 3 vragen terwijl je je richt op de behoeften en voordelen voor de lezer. Houd er rekening mee dat in onze high-speed business wereld geldt: Direct = Goed.

Daarnaast zorg je dat je artikel er uitnodigend uit ziet door relevante plaatjes, foto’s, grafieken of video’s toe te voegen.

Als je artikel gelezen wordt is het tijd voor de volgende stap:

Desire

Vervolgens ga je een begeerte opwekken bij je lezer. Je gaat hem of haar ‘lekker maken’. Hierbij gebruik je woorden die inspelen op het gevoel van je lezer. ‘Dat wil jij toch ook?’ Het is ook belangrijk dat je lezer een ‘pijn’ voelt, een reden waarom die in beweging moet komen en iets wil veranderen of verbeteren.

Het is belangrijk dat je je lezer laat ‘voelen’, ‘ruiken’ en ‘proeven’ hoe het eindresultaat er uit ziet met datgene wat jij aanbiedt.

Voorbeeld: je biedt een afslank product aan. Dan ga je niet uitleggen dat je potentiële klant zich weken, zo niet maandenlang dagelijks in het zweet moet werken om die kilo’s er af te krijgen! Wat je wel doet is uitleggen hoe geweldig het is om je aantrekkelijk te voelen en om slank en gezond te zijn! Om met een strakke sixpack over het strand te kunnen lopen! Je snapt wat de bedoeling is.

Wanneer je bijna-klant zo ver is dat deze zich wil aanmelden, inschrijven of wil kopen volgt de laatste stap:

Action

Tenslotte zet je je klant aan tot actie! Dit kan variëren van het geven van een reactie of review tot het plaatsen van een aankoop.

  • ‘Geef een reactie of review’
  • ‘Ga er mee aan de slag’
  • ‘Meld je aan’
  • ‘Klik nu hier’

Bij bijvoorbeeld een email is het doel van een onderwerp niet om een product te verkopen, maar om een email te openen.

Het doel van de email is geen verkoop te maken, maar om de lezers te laten klikken op de link die naar de webpagina of een verkoopbrief leidt.

Het doel van elke stap van de communicatie moet doordacht, zorgvuldig gepland en duidelijk voor je lezers worden voorgesteld. Alleen dan zullen ze actie ondernemen!

Als je alle voorgaande stappen goed hebt uitgevoerd is het voor je klant een logische vervolgstap. Je wilt je lezer niet achterlaten zonder aan te geven wat die hierna kan doen met  alle informatie die je hem of haar gegeven hebt.

TIP: Lees het ebook ‘Improve your writing skills‘ (gratis, engelstalig, geen affiliate link) met heel veel nuttige tips om je online schrijf vaardigheden te verbeteren!

Heel veel succes met het schrijven van winstgevende verkoopteksten voor op je website!